-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
14033
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نجما اصیلی فیروزآبادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این پژوهش، ارائه روش ناحیه بندی برای شناسایی موقعیتهای خطرناک جاده در محور ترافیکی یزد – اردکان به طول 80 کیلومتر با استفاده از مدل سازی Hot Zone بوده است. بدین گونه که راه را به واحدها يا قطعات طولی 5 کیلومتر قطعهبندي کرده و در نتيجه تصميمگيري در مورد وضعيت ايمني راه براي طولي از راه با خصوصيات مشخص انجام ميشود. قطعات راه به طور مناسبي از نظر حادثه خيز بودن، رتبهبندي و اولويتبندي میشوند. با استفاده از روش ناحیهبندی و بر اساس مدل Hot Zone، آستانههای تکرار تصادفات و شدت تصادفات در هر 5 کیلومتر از جاده به عنوان یک ناحیه، مکانهای خطرناک جاده شناسایی شده سپس متغیرهای ساعت تصادفات، روز، ماه، سال تصادف، شرایط جوی درگیر در تصادف، نوع وسیله نقلیه، نوع تصادف، علت تصادفات، سن، مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده، تصادفات سه ساله مسیر رفت و برگشت محور یزد – اردکان (حوزهی استحفاظی استان یزد)، به تعداد 191 مورد بوده که در طی سه ساله 93،94،95 به وقوع پیوسته که از این میان 132 مورد مربوط به مسیر یزد به سمت اردکان ( مسیر رفت) و 59 مورد مربوط به مسیر اردکان به سمت یزد ( مسیر برگشت) بوده است. بیشترین تعداد حوادث در جاده یزد- اردکان رخ داده است که ناحیه 2 با 3/15 % بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و نواحی 1 و 2 و 3 و 4 و 6 مسیر یزد – اردکان به عنوان Hot Zone شناسایی شد و کمترین مقدار هم متعلق به ناحیه 8 مسیر اردکان- یزد بود که تحت عنوان Ice Zone معرفی شد.. میانگین سن افراد 49/24 سال با انحراف معیار 36/17، حداقل سن 15 و حداکثر 63 سال بود. 90% تصادفات در شرایط جوی آفتابی رخ داده بود. وسایل نقلیه از نوع سواری، کامیون و ماشین سنگین در وقوع این تصادفات در هر دو مسیر، به ترتیب بالاترین درصد را به خود اختصاص دادند. و بیشترین علت تصادفات عدم کنترل وسیله نقلیه 9/53 % و واژگونی و سقوط 7/25% بوده است. با توجه به اینکه بیشترین نقاط خطرناک شناسایی شده در نزدیک ورودی و خروجی به شهر، جاده فرعی وارد شده به جاده بیشتر شده و بیشترین علت تصادف مربوط به عدم کنترل وسیله نقلیه و واژگونی و سقوط است، بنابراین توجه به اصول طراحی مناسب در شکل هندسی جاده، آموزش اصولی قواعد راهنمایی و رانندگی به رانندگان بخصوص در گروه سنی 20-30 سال، کنترل سرعت، باعث کاهش چشمگیر تصادفات در این نقاط و صیانت از نیروی کار فعال جامعه میشود. همچنین طراحی مناسب جاده نیز نقش مؤثری در کاهش تأثیر شرایط جوی و نوع وسیله نقلیه در وقوع تصادفات دارد. با ذکر این نکته که ایمنی و استاندارد بودن خودروها نیز شرط لازم و ضروری است.
-
لیست منابع :
[1] حلوانی ، ع و صدری اصفهانی، ع (1396).
[2] تحلیل ایمنی جاده ای با استفاده از مدل HOT ZONE . مجله مهندسی حمل و نقل 10(3)، 40-25.
[3] پزشکی قانونی ایران (1396) گزارش سالانه تصادفات جاده ای ، تهران : انتشارات پزشکی قانونی(2020)
[4] Jones,R. Smith. T & Brown,L (2020)
[5] Impact of driver age on road accidents .Journal Of Traffic Safety 15(2),112-130.
[6] World Health Organization ,(2018)
[7] Global status report on road safety Geneva: who press
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ایمنی جاده، Hot Zone، نقاط حادثهخیز، حوادث ترافیکی، ناحیهبندی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 50-54
-
دانلود فایل
( 386.43 KB )