-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
14036
-
موضوع :
مهندسی عمران
-
نویسنده/گان :
| سعیده محمدی، محسن نعمت اللهی، پروانه امیدوار، شکوفه برفی، محمدمهدی رحیمی، فرزاد قائدی، محمدرضا نیک منش
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش به بررسی تأثیر طراحی فضای معماری مدارس ابتدایی بر افزایش کارایی دانشآموزان با تمرکز بر ایجاد محیطهای یادگیری خلاقانه در مدارس شهرستان سرچهان میپردازد. مطالعه، عوامل محیطی مؤثر بر یادگیری مانند نورپردازی، دما و رطوبت، صدا، چیدمان کلاس، نور طبیعی، تهویه، و رنگآمیزی را بررسی میکند. عوامل معماری شامل محوطه، کلاس درس و مبلمان، راهروها و دیوارها نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. پژوهش نشان میدهد که طراحی مناسب فضاهای آموزشی با در نظر گرفتن این عوامل، میتواند به طور قابل توجهی بر افزایش تمرکز، خلاقیت و کارایی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد. بهعبارت دیگر، ایجاد محیطی پویا، انعطافپذیر و الهامبخش در ارتقاء کیفیت آموزش و توسعه مهارتهای کودکان نقش کلیدی دارد.
-
لیست منابع :
1) احمدی، مرتضی. (1400). طراحی فضاهای آموزشی دسترسپذیر برای دانشآموزان با نیازهای ویژه. فصلنامه علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت استثنایی، 20(3)، 123-140.
2) اسداللهی، شکوه سادات. (1398). پارامترهای موجود درمورد معماری مدارس ابتدایی درجهت ارتقای کیفیت آموزش دانش آموزان 7تا12سال. اولین کنفرانس بین المللی ودومین کنفرانس بین المللی به وس شهرسازی، معماری، عمران وهنر دانش بنیان، تهران.
3) بیگی زاده، ثریا؛ بیگی زاده، زیبا؛ محمدی، نسرین؛ شاکری، سمیرا. (1400). بررسی تاثیرات فضای محیطی کلاس درس برفراگیران. اولین کنفرانس بین المللی مطالعات میان رشتهای علوم بهداشتی، روانشناسی، مدیریت وعلوم تربیتی.
4) جعفری، مریم. (1395). طراحی مدارس با رویکرد معماری پایدار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5) حسین، سید محمد. (1395). تأثیر رنگ و نور در طراحی فضاهای آموزشی. مجله علمی-ترویجی معماری و شهرسازی، 12(4)، 45-58.
6) حسینی، سید محمد. (1395). تأثیر رنگ و نور در طراحی فضاهای آموزشی. مجله علمی-ترویجی معماری و شهرسازی، 12(4)، 45-58.
7) خرمی، پرویز. (1399). معماری بومی و طراحی مدارس پایدار. مجله علمی-پژوهشی معماری و شهرسازی ایران، 10(19)، 67-84.
8) رضایی، علی. (1397). اصول ایمنی و امنیت در طراحی مدارس. نشریه علمی-تخصصی مهندسی ایمنی و آتشنشانی، 5(2)، 78-92.
9) سیف، علی اکبر. (1393). روان شناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری وآموزش. تهران: نشر دوران.
10) شریفی، سارا. (1392). روانشناسی محیط و تاثیر آن بر یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.
11) عباسی، علی. (1390). معماری آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
12) فرخ نیا، مبینا. (1390). چگونه بامعماری کودکان را مجذوب کنیم. روزنامه جوان شماره: 3573، 24/09/90.
13) محمدی، فاطمه. (1398). طراحی فضاهای یادگیری تعاملی در مدارس. فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوریهای آموزشی، 18(70)، 95-112.
14) مهرانی، نگار. (1398). ارتباط رنگ و نور در محیطهای آموزشی. مجله معماری ایران.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
طراحی معماری مدارس، محیط یادگیری خلاقانه، عوامل محیطی، شهرستان سرچهان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 41-49
-
دانلود فایل
( 743.33 KB )