-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
14034
-
موضوع :
سایر موضوعات مرتبط
-
نویسنده/گان :
| زهرا حقیقت، شیما خادمیان، مرضیه انصاری، صفر علیزاده جابری، زهرا انصاری مفرد، محمدرضا نیک منش، مرضیه قبادی3
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
مروری
-
چکیده مقاله به فارسی :
تعامل با فضای آموزشی استاندارد به کودک شوق و اشتیاق زندگی میدهد و عواطف و هیجانات لازم برای یادگیری و افزایش خلاقیت را در او شکوفا میکند. در پژوهش حاضر به این نتیجه میرسیم که محیط تأثیر فراوانی روی افراد دارد، چرا که محیط ارتباط برقرار میکند، بر گزینههای رفتاری تأثیر میگذارد و حواس را بهکار میگیرد. محیط در بلند کردن و یا به زمین زدن کاربران نقش مهمی را ایفا میکند. بنابراین طراحی داخلی مناسب و استاندارد فضای آموزشی کودکان موجب افزایش کیفیت یادگیری، آرامش و کاهش استرس آنها میشود. همچنین توجه به نیازهای کودکان از طریق ایجاد محیطهای مناسب، یکی از راههای یادگیری معنادار از محیط و تقویت قوه خلاقانه و تخیل آنها میباشد.
-
لیست منابع :
1) اسمعیلی، فرزانه، پور صادقیان، محسن.(1398). معماری و یادگیری کودکان. رشد آموزش پیش دبستانی11(1)41-43
2) دیواندی، جواد، و بزرگ قمی، لیلا. (1397). بهره گیری از قابلیت های نور و رنگ در فضاهای آموزشی در راستای افزایش خلاقیت کودکان. نشریه معماری شناسی1(6)
3) سلطانی نژاد، نجمه، و صفیان بلداجی، رضوان.(1402). واکاوی انگاره های معلمان دوره ابتدایی از مفهوم مدرسه دوستدار کودک. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی11(22)،169-204
4) شفایی، مینو، و مدنی، رامین. (1389). اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت. نشریه فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 4(3)، 215-222.
5) شهبازی، مجید، طهماسبی، مهسا، و باغ عنایت، سمیه. (1394). تأثیر طراحی داخلی محیط های آموزشی بر افزایش میزان یادگیری دانش آموزان. کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
6) صف شکن، فاطمه، و صف شکن، نیره، و ابراهیمی، لیلا، و نیک منش، محمدرضا.(1403). تأثیر پارامترهای طراحی معماری بر مطلوبیت مدارس ابتدایی با رویکرد خلاقیت در مدارس شهرستان ارسنجان. هشتمین همایش ملی معماری و شهر پایدار.
7) فرجی، علی، و کابلی، احمدرضا.(1395). بررسی نقش محوری فضا در پرورش خلاقیت کودکان- نمونه موردی مجتمع های دوست دار کودک. سومین کنفرانس سراسری نوآوری های اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی
8) ملک، نیلوفر، و محبوبی نیه، افسانه. (1395). الگوی طراحی مؤثر در محیط های آموزشی برای افزایش یادگیری کودکان. کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
معماری، مدارس دوستدار کودک، خلاقیت، یادگیری، خرامه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 32-40
-
دانلود فایل
( 715.18 KB )