-
آرشیو :
بهار 1403
-
کد پذیرش :
1458
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مهدی مصلی نژاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
مروری
-
چکیده مقاله به فارسی :
روسازی راه سازهای است که بر روی آخرین لایه متراکم شده خاک موجود یا اصلاح شده و یا خاکریزیها قرار میگیرد. روسازی معمولاً متشکل از قشرهای مختلفی نظیر زیراساس، اساس و لایههای آسفالتی یا بتنی یا ترکیبی از آنهاست. هر یک از این قشرها تابع مشخصات فنی و دارای ضخامت معینی است.زمین طبیعی، بستر خاکریزیهای آماده شده راه، کف برشهای خاکی یا سنگی، حتی در شرایط کاملاً متراکم و خوب دانه بندی شده، مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارده از چرخ خودرو را ندارد. بارگذاری این گونه خاکها موجب شکست برشی و ایجاد تغییر شکلهای دائم بیش از اندازه برای آنها میشود. روسازی، از بروز و ظهور آسیب دیدگیهای فوق جلوگیری نموده و عبور و مرور راحت و ایمنی را در یک سطح هموار فراهم میکند. از آغاز تمدن بشری راهها اهمیت فراوانی داشته اند این اهمیت به علت اهمیت روز افزون بین جوامع و تمدن¬ها در طول زمان، روز به روز بیشتر شده است. در حال حاضر یکی از نیازهای مهم برای پیشرفت یک کشور وجود راهها و بازدهی مناسب آنها است. به همین دلیل یکی از مهمترین وظایف هر حکومتی ایجاد راههای جدید و حفظ و نگهداری از راه¬های موجود و تأمین ایمنی آنها در قالب مدیریت راه است.
-
لیست منابع :
1) فخری، منصور و کارونی، امیر. (1387). نقش سیستم روسازی در افزایش ایمنی راه ها. هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران.
2) گهرپور، علی اصغر و قدیم، عقیل. (1395). عرفی سامانههای مدیریت روسازی در فرودگاهها APMS، هشتمین همایش قیر و آسفالت ایران، تهران.
3) میرداروطن، احمد. (1402). بررسی میزان تاثیر پودر بطریهای پلاستیکی ضایعاتی در مدیریت هزینه روسازی وافزایش طول عمر آسفالت، دهمین کنفرانس مطالعات و تحقیقات نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرآینده، تهران.
4) سلطانلو، سمیرا و جعفری فشارکی، محمد.(1402). معرفی و پیاده سازی مدیریت پروژههای روسازی، نوزدهمین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و توسعه شهری، بابل.
5) امیرافشاری، آبتین و کتانچی، پدرام. (1401). سیستم مدیریت یکپارچه روسازی آسفالتی با استفاده از مدل پیش بینیمارکوف،هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
6) جعفری حقیقت پور، پگاه و اعتماد، تانیا. (1400). بررسی مبانی و مفاهیم سیستم مدیریت روسازی، ششمین همایش ملی افقهای نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، تهران.
7) علیائی، احسان و عبدل زاده، مرتضی و آقابیگی، پویا و جانی، امیر. (1400). ارزیابی مدیریت ریسک در پروژههای روسازی آسفالتی شهری با استفاده از رویکرد استاندارد PMBOK و تکنیک FMEA،سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، تهران.
8) اسدی، محمد و ذکایی، منیره و صادقی، وحید. (1400). مدیریت ترکهای خستگی روسازی آسفالتی با استفاده از نرم افزار HDM-۴، اولین کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران و محیط زیست.
9) محمدی انائی، حسن و خبیری، محمدمهدی و منصوریان، احمد. (1398). ارزیابی اثر استفاده از ولاستونیت به عنوان فیلر بر مدیریت هزینههای مرمت و بازسازی روسازی آسفالتی، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مهندسی سازه و مدیریت ساخت، تهران.
10) قلی پورامیر، حمید و معهود، محمد و حجت پناه، شایان و محسنی، محیا. (1397). ارزیابی استفاده از راهکار سامانه مدیریت روسازی آسفالت در کاهش هزینه و بهبود کیفیت، مدیریت تعمیر و نگهداری معابر شهر تهران مطالعه موردی بزرگراه شهید همت، پنجمین کنفرانس ملی دستاوردهای اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، تهران.
11) حسینی، راشین و مهدوی عادلی، مهدی. (1397). ارزیابی علل وقوع خرابی در روسازیهای آسفالته کشور از دیدگاه مدیریت اجرایی، کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز.
12) کلانی، محمد و پرویزی، منصور. (1395). استفاده از بتن غلتکی در روسازی راه و مقایسه با روسازی آسفالتی از دیدگاه مدیریت ساخت (مطالعه موردی پروژه احداث کنارگذر باغملک در استان خوزستان )، کنفرانس سالانه علمی - تخصصی عمران، معماری، شهرسازی و علوم جغرافیا در ایران باستان و معاصر، تهران.
13) طاهری، پوریا و بهروزی، هادی و نوری دلاور، عرفان و مهدوی، علیرضا. (1394). معرفی و بررسی روشهای قطعه بندی روسازی آسفالتی جهت مدیریت و نگهداری راه، کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در مهندسی عمران، معماری، محیط زیست و مدیریت شهری، تهران.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
روسازی، راه ها، فرودگاه، حمل و نقل جاده ای.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Road pavement is a structure that is placed on the last compacted layer of existing or modified soil or earthworks. Pavement usually consists of different layers such as sub-base, base and asphalt or concrete layers or a combination of them. Each of these layers is subject to technical specifications and has a certain thickness. Natural earth, the bed of prepared road embankments, the bottom of soil or stone cuttings, even in fully compacted and well-granulated conditions, have sufficient resistance to bear the loads from the vehicle wheel. does not have. The loading of these types of soils causes shear failure and causes excessive permanent deformations for them. Paving prevents the emergence of the above injuries and provides comfortable and safe passage on a smooth surface. Roads have been very important since the beginning of human civilization. This importance has increased day by day due to the increasing importance between societies and civilizations over time. Currently, one of the important needs for the development of a country is the existence of roads and their proper efficiency. For this reason, one of the most important duties of any government is to create new roads and maintain existing roads and ensure their safety in the form of road management.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
pavement, roads, airport, road transport
- صفحات : 30-43
-
دانلود فایل
( 532.78 KB )