-
آرشیو :
پاییز 1400
-
کد پذیرش :
1412
-
موضوع :
مهندسی معماری
-
نویسنده/گان :
محسن عباسی، مهسا مستقیم
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
شبکه راه های زمینی به علت وسعت کاربری های مختلف، سهولت استفاده، کم هزینه و استفاده عمومی آن، به ویژه برای طبقات متوسط و کم درآمد جامعه و همچنین گستردگی آن به فرا سوی مرزها، از خدمت رسانی و بهره دهی زیادی برخوردار است. نقاط شروع و پایان سفرهای زمینی از جمله اساسی ترین، مهمترین و بحرانی ترین گزینه های تصمیم گیری و اجرای برنامه های اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب می شوند. تشخیص و تعیین چنین مکان هایی در هر شهر و منطقه، از استراتژی های مقیم توسعه شهری و منطقه¬ای است. به صورت ساده می توان گفت ترمینال به شکل امروزی مکانی است در شهر که وظیفه حمل و نقل مسافر را از شهری به شهر دیگر بر عهده داشته و هدف نهایی اش ارائه خدمات به مسافرین می باشد. حمل و نقل به منزله شریان های حیاتی کشورها و چشم انداز توسعه نمادی بنیادین و بدیهی ترین نشانه های سطح توسعه پایدار در جوامع وحكومت ها به شمار می رود. از نگاهی دیگر حجم مبادلات جهانی، لزوم توسعه ارتباطات وسرعت و حجم عملکرد بخش حمل و نقل را به گونه فزاینده ای هویدا می سازد در این میان حمل و نقل کالا و مسافر، فعالیت های زیر بنایی و زیر ساختی در روند توسعه تلقی می شود و بنا به اعتقاد کارشناسان در صورت عقب ماندگی در این بخش، عقب افتادن سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی امری طبیعی و گریز ناپذیر خواهد بود. با طراحی پایانه با مطالعات انجام شده و ارائه طرح برای ساخت میتوان به منظر شهری نامطلوب و ترافیك، حاصل از نبود ترمینال مرکزی برای این قسمت از استان کمك کرد. همچنین برای این قسمت از شهر قم می توان رونق زیادی به کسب و کار رانندگان اتوبوس و سواری ها و ساکنین این منطقه بخشید. در نهایت پایانه طراحی شده با وسعت حدود 5 هکتار در جنوب غربی شهر قم مکانیابی گردید.
-
لیست منابع :
[1] اقریب، فریدون، ۱۳۸۵، شبکه ارتباطی در طراحی شهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
[2] پیرنیا، کریم، ۱۳۸4، آشنایی با معماری اسلامی ایران، تهران، انتشارات سروش دانش.
[3] کیانی، محمد یوسف، ۱۳۷۳، کاروانسراهای ایران، سازمان میراث فرهنگی.
[4] کیانی، محمد یوسف، ۱۳۷۹، معماری ایران دوره اسلامی، تهران، انتشارات سمت.
[5] قبادیان، وحید فیض مهدوی، محمد، طراحی اقلیمی، ۱۳۸۵، تهران، انتشارات دانشگا تهران.
[6] کسمایی، مرتضی، ۱۳۸۳، اقلیم و معماری، نشر خاک.
[7] نویفرت، ارنست، آرشیتکت داتا (اطلاعات معماری)، ترجمه هدایت موتابی.
[8] مقررات ملی ساختمان، مبحث نوزدهم صرفه جویی در مصرف انرژی، وزارت مسکن شهرسازی 1381
[9] نشریه ۳۵۲، معیارهای فنی طراحی پایانه های مسافری جاده ای، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی.۱۳۸6.
[10] ماهنامه اتحادیه سازمان¬های پایانه¬های مسافربری شهرداری های کشور(ش ۱۰ ش ۸).
[11] سازمان حمل ونقل و پایانه¬های کشور، استان خراسان شمالی .
[12] دی.کی.چینگ، فرانسیس (۱۳۷۰)، معماری فرم، فضا و نظم، ترجمه ی زهره قراگوزلو، انتشارات دانشگاه تهران
[13] قائم، گیسو (۱۳۶۷)، فضای شهری و معلولین، وزارت مسکن و شهرسازی، انتشارات گروه گرافیک مرکز
[14] قبادیان، وحید(۱۳۸۵)، مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، چاپ چهارم، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی
[15] قبادیان، وحید(۱۳۸۵)، بررسی اقلیمی ابنیه ی سنتی ایران، انتشارات دانشگاه تهران
[16] واتسون، دانلد- لب، کنت، ترجمه ی وحید قبادیان، محمد فیض مهدوی، طراحی اقلیمی اصول نظری و اجرایی کاربرد | انرژی در ساختمان، چاپ هشتم، انتشارات دانشگاه تهران
[17] کسمایی، مرتضی(۱۳۸۵)، اقلیم و معماری، چاپ چهارم، نشر خاک
[18] پیرنیا، محمد کریم (۱۳۷۴)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت
[19] هیئت مولفان و مترجمان دانشگاه آکسفورد (۱۳۶۴)، فرهنگ مصور آکسفورد- دودن، ترجمه ی نصراله رئیسی به انتشارات کمانگیر
[20] بی نام، بولتن خبری (۱۳۷۳)، سیر و سیاحت در اسلام، مرکز تحقیقات و مطالعات ایرانگردی
[21] مکی، حسین (۱۳۶۳)، زندگی سیاسی سلطان احمدشاه، انتشارات امیرکبیر
[22] حبیبی، سید محسن (۱۳۷۵)، از شار تا شهر، انتشارات دانشگاه تهران
[23] مکملی، محمد کاظم (۱۳۸۷)، تاریخ جامع راه آهن، جلد اول (راه آهن در جهان)، راه آهن جمهوری اسلامی ایران
[24] ارنست و پیتر (۱۳۸۷)، اطلاعات معماری نویفرت، ترجمه ی حسین مظفری ترشیزی، چاپ نهم، تهران، انتشارات آزاده
[25] تابان، سید رضا(۱۳۸۲)، طراحی پایانه ی مسافری راه آهن شیراز، پایان نامه ی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه بین المللی امام خمینی
[26] عباسی، مهران (۱۳۷۴)، ایستگاه راه آهن اردکان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
[27] مهردوست شهرستانی، مهران (۱۳۸۳)، طراحی ایستگاه مرکزی راه آهن رشت، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان
[28] جلیلوند، مرضیه (۱۳۸۸)، طراحی پرورشگاه، پایان نامه ی کارشناسی مهندسی معماری، دانشگاه مازندران
[29] لاری بقال، سید کیوان (۱۳۷۶)، ایستگاه راه آهن اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران
[30] مهرخواه، سالار، طراحی مجموعه ی تفریحی توریستی لاهیجان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان
[31] شعبانی، رضا(۱۳۸۰)، ایستگاه راه آهن همدان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
[32] احمدی شلمانی، محمد حسین (۱۳۸۶)، معماری معاصر جهان معرفی هفت معمار، چاپ اول، انتشارات موسسه ی انتشاراتی پژوهشگران نشر دانشگاهی
[33] تقی پور، احمد، ناهید مهاجری، بهار باقرنژاد حمزه کلایی، مهدی سورگی، مهندسین مشاور پژوهش های ساختمانی ایران، (۱۳۸۷ و ۱۳۸۸)، تجربیات جهانی طراحی و برنامه ریزی ایستگاه های راه آهن، مجله ی آبادی، فصلنامه ی شهرسازی و معماری، سال نوزدهم، شماره ی ۶۱ و 62
[34] پارسی، فرامرز، معماری ایستگاه های راه آهن، (۱۳۸۹)، مجله معمار، شماره ی ۶۰
[35] گروتر، یورگ کورت (۱۳۸۶)، زیبایی شناسی در معماری، ترجمه ی دکتر جهانشاه پاکزاد - مهندس عبدالرضا همایون، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
[36] یواخیم، فیدلر (۱۳۷۷)، اصول مهندسی راه آهن ( راه آهن دور، راه آهن سریع السیر و سبک شهری - تراموا )، ترجمه ا ی دکتر حمید بهبهانی و فرهاد افتخارزاده، چاپ اول، تهران، چاپ مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
[37] Marcus Binney, Architecture Of Rail , Atocha, Madrid, Spain
[38] The Architecture of Stations and Terminals, Distributed in the US and Canada , by Watson-Guptill publication
[39] Santiago Calatrava , The TGV Station at the Lyon-Satolas, (lyon, 1996)
[40] Sheppard, Charies, Railway Stations, New York:SMITHMARK Publishers, 1996.
[41] Parissien, Steven Station To Station, London:Phaidon Press Limited, 1997.
[42] Arcury, T. A. (1990). Environmental attitude and environmental knowledge. Human organization, 300-304.
[43] Barr, S., Ford, N. J., & Gilg, A. W. (2003). Attitudes towards recycling household waste in Exeter, Devon: quantitative and qualitative approaches. Local Environment, 8(4), 407-421.
[44] Bennett, M., & McCosker, R. (1994, August). Estimating environmental flow requirements of wetlands. In Proc. Environmental Flows Seminar, Canberra (pp. 25-26).
[45] Bosselmann, K. (2008). The way forward: governance for ecological integrity. Laura Westra et al., Reconciling Human Existence with Ecological Integrity: Science, Ethics, Economics and Law, (319-332), UK: Earthscan, 319.
[46] Brooks, R. O. (1991). A Constitutional Right to a Healthful Environment. Vt. L. Rev., 16, 1063.
[47] Cottrell, S. P. (2003). Influence of sociodemographics and environmental attitudes on general responsible environmental behavior among recreational boaters. Environment and behavior, 35(3), 347-375.
[48] Fransson, N., & Gärling, T. (1999). Environmental concern: Conceptual definitions, measurement methods, and research findings. Journal of environmental psychology, 19(4), 369-382.
[49] Frick, J., Kaiser, F. G., & Wilson, M. (2004). Environmental knowledge and conservation behavior: Exploring prevalence and structure in a representative sample. Personality and Individual differences, 37(8), 1597-1613.
[50] Harrison, K. (1998). Talking with the donkey: Cooperative approaches to environmental protection. Journal of Industrial Ecology, 2(3), 51-72.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ترمینال، حمل و نقل، ارتباطات، گردشگری، سرانه، طراحی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-16
-
دانلود فایل
( 1.97 MB )