-
آرشیو :
بهار 1400
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1392
-
موضوع :
مهندسی عمران
-
نویسنده/گان :
علی حیدری
-
کلید واژه :
فضای شهری، پیاده راه، تعاملات اجتماعی، کیفیت فضایی، پیاده مداری.
-
Title :
Evaluation of Effective Environmental Quality Indicators on sidewalks in Order to Increase the Level of Social Interactions
-
Abstract :
Today, most public spaces and streets have become more dominated by car due to the growth of vehicles and the dependence of urban life patterns. The shape and development of most urban spaces, streets and even streets, in the new cities of iran, are based on horseback scale and traffic issues . the narrow axes that are on the edge of the road in urban streets as "pedestrians" seem to be of the main vehicle that has remained only for essential traffic. If we accept the city as a social entity that is tied to the daily and everyday life of the citizens, it is necessary to equip and prepare the city for life, social interaction and feeling of comfort, which are public spaces and belong to the city 's residents, in the presence of people with social life, vitality, dynamic and vitality and on the other hand they are considered to strengthen the relation between human and urban environment. Since the success rate of urban spaces depends on the use and presence of citizens, attention to foot is the most effective way in urban planning that can help improve the level of social interaction in the city. this research has provided the necessary basis for writing this research. therefore , the present study is based on descriptive-analytical method and with the aim of finding common principles of walkability and effective components in pedestrian ways in order to increase the level of social interaction, the most of its studies have been based on documentary (Library ), although in some other studies have been used. The results of this study indicate that the components of vitality, legibility, safety and security and permeability, which are the main components of urban spaces quality, have meaningful relation with the level of social interaction and the rate of citizen participation in urban spaces.
-
key words :
Urban space, Pedestrian way, Social interaction, Spatial quality, Walkability
-
مراجع :
[1] ﺑﻬﺰادﻓﺮ، م، ﻃﻬﻤﺎﺳﺒﻲ، الف، 1392، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ (ﺗﺤﻜﻴﻢ و ﺗﻮﺳﻌﻪ رواﺑﻂ ﺷﻬﺮوﻧﺪي در ﺧﻴﺎﺑﺎن ﻫﺎي ﺷﻬﺮي ﺳﻨﻨﺪج)، ﺑـﺎغ ﻧﻈﺮ، ﺷﻤﺎره 25، ﺻﺺ17 - 28، 1392.
[2] ﭘﻮرﺟﻌﻔﺮ، م. ر، ﻣﺤﻤﻮد ﻧﮋاد، هـ، 1388، ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻬﺮي و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ درﻓﻀـﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮي، ﺗﻬﺮان، ﻃﺤﺎن.
[3] ﺟﺎمﻛﺴﺮي، م ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ، ر، 1389، ﺟﻨﺒﺶ ﭘﻴﺎده ﮔﺴﺘﺮي، روﻳﻜﺮدي ﻧﻮ دراﺣﻴﺎء ﻣﺮاﻛﺰ ﺷﻬﺮي؛ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﻴﺎده راه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺗﺒﺮﻳﺰ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي و ﻣﻨﻄﻘﻪاي، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره 6، ﺻﺺ55 – 72، 1389.
[4] داﻧﺸﭙﻮر، ع. الف، ﭼﺮﺧﭽﻴﺎن، م، 1386، ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺣﻴﺎت ﺟﻤﻌﻲ، ﺑﺎغ ﻧﻈﺮ، ﺷﻤﺎره 7، ﺻﺺ19-28، 1386.
[5] ﺣﻴﺪري، ع. الف، اﻣﻴﺮ ﺣﺎﺟﻠﻮ، الف، ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ، م، اﺣﻤﺪي ﻓﺮد، ن، 1395، ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﻘﺶ ﻣﻨﻈﺮ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﺟﻤﻌﻲ در ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺷﻬﺮي، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮردي: ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻳﻚ ﺗﻬﺮان، آرﻣﺎن ﺷﻬﺮ، شماره 11، صص 323_ 335، 1395.
[6] Ghel, J. (1987), Life between Building, translated by Koch, J, New York: van Nostrand Reinhold.
[7] رﻓﻴﻌﻴﺎن، م، ﺧﺪاﻳﻲ، ز، 1388، ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎي ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪي ﺷﻬﺮوﻧﺪان از ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮ، ﻧﺸﺮﻳﻪ راﻫﺒﺮد، ﺳﺎل ﻫﺠﺪﻫﻢ، ﺷﻤﺎره 53، ﺻﺺ227-248، 1388.
[8] رﻧﺠﺒﺮ، الف، رﺋﻴﺲ اﺳﻤﺎﻋﻴﻠﻲ، ف، 1389، ﺳﻨﺠﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﭘﻴﺎده راه ﻫﺎي ﺷﻬﺮي در اﻳﺮان، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻫﻨﺮﻫﺎي زﻳﺒﺎ، ﺷﻤﺎره 42، ﺻﺺ 83-93، 1389.
[9] ﺷﻤﺎﻋﻲ، ع، ﭘﻮراﺣﻤﺪ، الف، 1384، ﺑﻬﺴـﺎزي و ﻧﻮﺳﺎزي ﺷﻬﺮي از دﻳﺪﮔﺎه ﻋﻠﻢ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان.
[10] Hassklau, C. (1990), the pedestraian and cityTraffic, London: Belhaven press. 8 Danish Road Data.
[11] ﻋﺒﺎس زاده، ش، ﺗﻤﺮي، س، 1391، ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﭘﻴﺎده راه ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي: ﻣﺤﻮرﻫﺎي ﺗﺮﺑﻴﺖ و وﻟﻲ ﻋﺼﺮ ﺗﺒﺮﻳﺰ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺷﻬﺮي ﻛﺮدﺳﺘﺎن، ﺷﻤﺎره 4، ﺻﺺ1- 10، 1391.
[12] ﻛﺎﺷﺎﻧﻲ ﺟﻮ، خ، 1389، ﺑﺎزﺷﻨﺎﺧﺖ روﻳﻜﺮدﻫﺎي ﻧﻈﺮي ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮي، ﻫﻮﻳﺖ ﺷﻬﺮ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره 6، ﺻﺺ106-95، 1389.
[13] ﻟﻨﮓ، ج، 1386، ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﻬﺮي (ﮔﻮﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ روﻳﻪ ﻫﺎ ﻫﺎ و ﻃﺮح)، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺳﻴﺪ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﺤﺮﻳﻨﻲ، اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان.
[14] کالن، گ، 1377، گزیده منظر شهری، ترجمه منوچهر طبیبیان، تهران.
[15] Jacobs, J. (1965), the Death and Life of Great American Cities, Harmonsworth: Penguin.
[16] گلکار، ک، 1390، آفرینش مکان پایدار/ تاملاتی در باب نظریه طراحی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
[17] کاشانی جو، خ، 1385، اهمیت فضاهای پیاده در شهرهای هزاره سوم، جستارهای شهرسازی، شماره 18، صص 4، 1385.
[18] ﻣﺤﻤﻮدي، م. م، 1388، ﭘﻴﺎده رو، ﻋﺮﺻﻪ اي ﺑﺮاي ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻴﺎﺑﺎن وﻟﻲ ﻋﺼﺮ ﺗﻬﺮان،ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﭼﻬﺎرراه وﻟﻲ ﻋﺼﺮ ﺗﺎ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﺧﻴﺎﺑﺎن دﻛﺘﺮ ﻓﺎﻃﻤﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﺷﻤﺎره.145 - 168ﺻﺺ ،37، 1388.
[19] Parks, J. R. & Schofer, J. L (2006), Charavterizing neighborhood pedestrian environments with secondary d ata.Transportion Reserch Vol. 11, PP: 250-263.
[20] Stangl, P. (2011). The US Pedstring Plan: Linking Practice and Research, Planning Practice & Research, Vol.26,No.3,PP:289-305.
[21] ﺟﻌﻔﺮى ﻣﺒﯿﻦ، ش، 1392، ارزﯾﺎﺑﻰ ﮐﯿﻔﻰ ﭘﯿﺎده راﻫﻬﺎى ﺷﻬﺮى در ﺷﻬﺮﻫﺎى اﯾﺮاﻧﻰ (ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮردى ﭘﯿﺎده راه ﺑﻮﻋﻠﻰ ﺷﻬﺮﻫﻤﺪان)، ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎى ﺷﻬﺮى ﻫﻔﺖ ﺣﺼﺎر، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم، ﺳﺎل اول، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1392.
[22] ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ، ر، ﺟﺎم ﮐﺴﺮي، م، 1389، ﺟﻨﺒﺶ ﭘﯿﺎده ﮔﺴﺘﺮي، روﯾﮑﺮدي ﻧﻮ در اﺣﯿﺎ ﻣﺮاﮐﺰ ﺷﻬﺮي(ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﭘﯿﺎده راه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﯾﺰد)، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﭘﮋوهش های ﺷﻬﺮي و منطقه ای، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره ﺷﺸﻢ، ﭘﺎﯾﯿﺰ 1389.
[23] ﺻﺎدﻗﻰ، ن، ﺳﺒﺤﺎن اردﮐﺎﻧﻰ، س، 1392، اﻣﮑﺎن ﺳﻨﺠﻰ اﺣﺪاثﭘﯿﺎده راه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺰوردر ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎىﮐﯿﻔﯿﺖ ﻓﻀﺎىﺷﻬﺮى (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردى :ﻣﺤﻮر ﺑﻮﻋﻠﻰ ﻫﻤﺪان)، ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي ﻫﻔﺖ ﺣﺼﺎر، ﺷﻤﺎره 5، ﭘﺎﯾﯿﺰ 1392.
[24] ﻓﺮازﻣﻨﺪ، ر، ﺻﺤﻰ زاده، م، 1392، ﺑﺮرﺳﻰ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎى ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺳﺮزﻧﺪﮔﻰ از دﯾﺪﮔﺎه ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ در ارزﯾﺎﺑﻰ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﻀﺎﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺷﻬﺮى (ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻰ :ﻣﺤﺪوده ى ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﺷﻬﺮدارى ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه)، ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي ﻫﻔﺖ ﺣﺼﺎر،ﺷﻤﺎره 6 ، زﻣﺴﺘﺎن 1392.
[25] اﯾﺰدي ، س، ﻧﯿﮑﻮ ﺧﻮي، م، ﺳﻤﺎواﺗﯽ، س، 1389، بررﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺨﺶ ﻗﻠﻤﺮو ﭘﯿﺎده در ﺳﺮزﻧﺪﮔﯽ و ﮐﺎرآﻣﺪي ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎي ﺷﻬﺮي(ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮردي: ﺧﯿﺎﺑﺎن ﺑﻮ ﻋﻠﯽ ﺳﯿﻨﺎ ﻫﻤﺪان)، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻓﻀﺎي ﮔﺮدﺷﮕﺮي، ﺳﺎل اول، ﺷﻤﺎره3، 1389.
[26] Lynch, Kevin. (1972). The openness of open space. Art of Environment. Aidan Ellis.
- صفحات : 85-102
-
دانلود فایل
( 488.22 KB )