-
آرشیو :
زمستان 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1390
-
موضوع :
مهندسی عمران
-
نویسنده/گان :
علی حیدری
-
کلید واژه :
ﻛﻮدك، ﺷﻬﺮ دوﺳﺘﺪار ﻛﻮدک، طراحی شهری
-
Title :
The Child and His Effective Position in Designing the Child Friendly City
-
Abstract :
Today's children shape the next generation of any society. Paying attention to today's needs of children helps the next generation to grow and flourish. Therefore, the child's interaction with the environment is of special importance because this interaction promotes children's physical and mental development. To be. Most of the spaces are formed according to the characteristics and perceptions of adults that these spaces not only do not help the child grow but also cause a feeling of boredom in them, which itself leads to abnormal behaviors and diminished creativity in the child. . For the first time in 2007, the city of Bandigo in Australia was named a child-friendly city by UNICEF. As the issues of citizenship rights become more prominent, attention to all sections of society, especially children as a citizen, has received more attention from planners and city managers, followed by child-friendly cities, in order to create a suitable environment for children to live and live. , Were raised. Given the importance of children and on the other hand, little attention to their wants and needs in Eastern countries, including Iran, recognizing the indicators of a child-friendly city to achieve a child-friendly environment is necessary and important. The present study seeks to find the reason for the need to pay attention to children in cities and its location and indicators of child-friendly cities. To this end, it has been assumed that urban planning usually does not pay much attention to the structure of a part of urban society, one of which is children, despite human and social or economic and natural justifications for the city and its future. Therefore, the purpose of this study is to raise the issue of the child's place in the city and examine the indicators of a child-friendly city. In this regard, first, the theories, approaches and global experiences of child-friendly cities have been studied and then the indicators of child-friendly cities have been studied through the study of library resources and based on a descriptive-analytical method. The results of the present study indicate that; In general, the characteristics of a child-friendly city include affordable access for all children to basic services, local authority and capabilities, safety and security, a sustainable future, attention to children with disabilities, child participation and non-discrimination in children.
-
key words :
Child, Child friendly city , Urban design
-
مراجع :
[1] رستگار، الف، بونفانتینی، ب، 1394، تدوین راهنمای طراحی شهری دوستدار کودک، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 44، پاییز 95، صص 90_65.
[2] واشقانی فراهانی، ح. ر، 1394، حلقه های مفقوده شهر دوستدار کودک، روزنامه شهروند، سال سوم، شماره 692.
[3] گلستانی، ن، همکاران، 1394، بررسی جایگاه و نقش مشارکت کودکان در طراحی برنامه ریزی شهر ها با تاکید بر روانشناسی محیط کودکانه، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 44، پاییز 95، صص 278_253.
[4] حسینی غیاثوند، الف، سهیلی، ج، 1393، بررسی ویژگی های شهر دوست داشتنی از نگاه کودک(نمونه موردی: شهر قزوین)، فصلنامه مطالعات شهری، شماره 9، زمستان 1392، صص 68_60.
[5] رحیمی، ع، شاهرخیان، ع. ر، 1393، ارزیابی فضاهای شهری دوستدار کودک و نقش آن در احیاء بافت قدیم شیراز، فصلنامه مدیریت شهری نوین، شماره 6، پاییز 93، صص144_114.
[6] متینی، م، همکاران، 1393، معیارهای طراحی محلات مبتنی بر رویکرد شهر دوستدار کودك(نمونه موردي: شهر مشهد)، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال چهارم، شماره پانزدهم.
[7] رزمی، ح. ر، 1396، درآمدی بر مناسب سازی مولفه های شهر دوستدار کودک (C.F.C)، رهیافتی در راستای رسیدن به شهر ایده آل کودک، فصلنامه نماد گلستان، پیاپی ۴۰، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان، تابستان ۱۳۹۶
[8] Rismanchian, O. Rismanchian, A. (2007). Children participation in planning processes:the case of Child Friendly City project in post-earthquake Bam, Iran, Urban design International, 12: 43–154.
[9] Howard, A. )2006(. What Constitutes Child Friendly Communities and How are They Built?. Report Prepared for the Australian Research Alliance for Children and Youth )ARACY(, Perth.
[10] Frank, Kathryn I. (2006). “The Potential of Youth-Participation in Planning.” Journal of Planning Lit
[11] رجبی، ژ، حاجی قاسمی، ف، 1392، منظر شهری دوستدار کودک، رویکرد منظرین در محیط شهر، مجله منظر، 5(25)، صص 20_23.
[12] رفیعی، الف. ر، بهتاش، م. ر، 1392، بررسی وضعیت مناسب سازی فضاهای شهری برای کودکان، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، صص 29_33.
[13] آزموده، م، 1391، معماری و طراحی برای کودکان، نشر علم و دانش، چاپ اول، تهران.
[14] Dierkx, R. )2005 .(Child-Friendly and sustainable programming and design of new cities within context of community:The case of Bam, Iran, International conference of new towns, Tehran, Iran.
[15] قره بیگلو، م، 1391، نقش عوامل محیطی در پرورش خلاقیت کودکان، فصلنامه منظر، شماره 19، صص91تا86
[16] اسماعیل زاده کواکی، ع، 1390، بررسی و تحلیل شاخص های شهر دوستدار کودك. مطالعه موردی قوچان. پايان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ريزی شهری. زابل: دانشگاه زابل.
[17] منصوری، الف، قره بیگلو، م، 1390، کیفیت فضاي باز شهري در تعامل با کودکان. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 63-72 : در تعامل با کودکان. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 6: 63_72.
[18] Lotta, Haikkola, et.al, (2005), Interpretations of Urban Child-Friendliness: A Comparative Study of Two Neighborhoods in Helsinki and Rome, Children, Youth and Environments 22(4).
[19] کاشانی جو، خ، همکاران، 1390، بررسی معیار های طراحی مطلوب فضاهای شهری برای کودکان(نمونه موردی: محله نظامیه تهران)، فصلنامه معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره 11، پاییز و زمستان 1392، صص 239_249.
[20] زینالی، الف. ح، 1389، جهانی شدن اصل حمایت ویژه از کودکان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال نهم، شماره 35، صص 87_51.
[21] کامل نیا، ح، حقیر، س، 1388، الگوهاي طراحي فضاي سبز در شهر دوستدار کودك (نمونه موردي: شهر دوستدار کودك بم)، فصلنامه باغ نظر 6 (12): 88_77.
[22] درﯾﺴﮑﻞ، دﯾﻮﯾﺪ. 1387، اﯾﺠﺎد ﺷﻬﺮﻫﺎي ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن. ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣﻬﺮﻧﻮش ﺗﻮﮐﻠﯽ، ﻧﻮﯾﺪ ﺳﻌﯿﺪي رﺿﻮاﻧﯽ، ﺗﻬﺮان: نشر دﯾﺒﺎﭼﻪ.
[23] رستگار امير، 1387، راهنماي طراحي شهري دوستدار كودك، نمونه موردي ارتقاء كيفيت بسـترهاي فضايي واحدهاي همسايگي تا مدرسه براي كودكان 7 تا 12 سال، 1387، پايان نامه دانشگاه شهيد بهشتي.
[24] Kaplan, P. S. (2003). Psychology of growth: the adventurous journey of child. Translated from the English by Firouzbakht M. Tehran Rasa press.
[25] UNICEF. )2002(. Poverty and exclusion among urban children, Unicef innocenti research centre, Florence .forthcoming. P. 24.
[26] شفایی، م، 1387، اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله با رویکرد ارتقاء خلاقیت آنان در ایران. پایان نامه دکتری معماری. دانشگاه علم و صنعت: دانشکده معماری و شهرسازی
[27] سعيدي رضواني، ن، حبيبي، ف، 1387، شهر دوستدار كودك، مجموعه سخنرانی های جامعه مهندسان شهرساز، تهران.
[28] آﻗﺎ ﻟﻄﯿﻔﯽ، الف، 1387، ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎزي ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺮاي ﺧﻼﻗﯿﺖ ﮐﻮدﮐﺎن، ﻣﺠﻤﻮعه ﻣﻘﺎﻻت ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻣﻠﯽ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪهﻋﻠﻮم ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ.
[29] ﻣﻈﻔﺮ، ف، ﺣﺴﻴﻨﻲ، ب، ﺑﺎﻗﺮي، م، ﻋﻈﻤﺘﻲ، ح. ر، 1386، ﻧﻘﺶ ﻓﻀﺎﻫﺎي ﺑﺎز ﻣﺤﻠﻪ در رﺷﺪ و ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻛﻮدﻛﺎن، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎغ ﻧﻈﺮ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﻫﺸﺘﻢ، صص59-72.
[30] Riggio, E. )2002(. Child friendly cities. Good governance in the best interests of the child. Journal of Environment&Urbanization. 14 )2(: 45-58.
[31] شیعه، الف، 1386، آماده سازی شهر برای کودکان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری ، موسسه نشر شهر، تهران.
[32] قنبريان، م، 1383، کودک و شهرنشینی، انتشارات سازمان شهرداري ها، تهران.
[33] Jones,Owain(2002);Naturally Not: Childhood ,the urban and Romanticism; Journal of Human Ecology Review;Vol:9 No:2;17-30.
- صفحات : 64-80
-
دانلود فایل
( 531.26 KB )