-
آرشیو :
زمستان 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1377
-
موضوع :
مهندسی معماری
-
نویسنده/گان :
آرمان واحدی
-
کلید واژه :
مکتب و نظریه هنری، آرمانیسیسم، فلسفه، پوزیتیویسم، تجربه حسی، اگزیستانسیالیسم.
-
Title :
The School and Art Theory of Armanicis
-
Abstract :
Achieving the desired perfection and ideals, striving to achieve insight, thought and objectives and lofty goals, striving towards achieving real and true standards, movement to achieve scientific insight and creation of a coherent, valuable and worthy structure and system is one of the objectives of Armanicism. They criticize the art and culture of the contemporary period, they see desolation in their period, and in the type of works they create, they express their protests, grievances and speeches and emphasize the inspiration of the works, theories and the type of insights and thoughts of their predecessors, see reliability, immortality and excellence in their works and writings. The school of Armanicism has a look at the issues raised and expressed in philosophy. Inspired and modeled on the ideas, thoughts, and theories of past philosophers, as well as by using philosophical schools and exploring positivism, sensory experience, existentialism, insights and ideas about the artwork seeks answers to their questions. The present research interprets and explains the school and artistic theory of Armanicism and the effect of philosophical views and theories on the ideas, thoughts and insights formed in the school of Armanicism. In this, descriptive-analytical method study by the review of the literatures, benefiting from available documents and searching the relevant data on the Internet, the information was obtained. Content analysis and analysis of thoughts, insights and theories of some theorists, thinkers, sages and philosophers in the process of formation of the desired school and the theories proposed in this school have been effective. The results of the analysis indicate that ,philosophical views and opinions in the process of theory formation, ideas and thoughts expressed in the school of Armanicism are influential.
-
key words :
School and Art Theory, Armanicism, Philosophy, Positivism, Sensory experience, Existentialism
-
مراجع :
[1] هدایتی، احمدرضا، (1393)، آشنایی اجمالی با مفهوم مکتب (مرتبط با فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی)، http://rahtooshe.com/?p=2383، (11/06/1399).
[2] واحدی، آرمان، (1399)، تعمق و تأملی بر نظریه و مکتب هنری کلاسیسیسم و تأثیرات آن بر معماری و موسیقی، پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال پنجم(2)، 66-53.
[3] URL 1: https://fa.wikipedia.org/wiki/فلسفه_مشاء (access date: 1399/06/11).
[4] URL 2: https://www.porseman.com/article/5104/تعریف-مکتب (access date: 1399/06/11).
[5] URL 3: https://fa.wikipedia.org/wiki/جنبش_هنری (access date: 1399/06/11).
[6] هدایتی، احمدرضا، (1393)، آشنایی اجمالی با مفهوم مکتب (مرتبط با فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی)، http://rahtooshe.com/?p=2383، (11/06/1399).
[7] ک.ع.عامری، (1392)، عوامل به وجود آمدن مکاتب، /http://maktabhayehonari.blogfa.com، (11/06/1399).
[8] URL 4: https://fa.wikipedia.org/wiki/دادائیسم (access date: 1399/06/11).
[9] نادری، نگار، (1390)، مکتب سوررئالیسم، http://negarnaderi.blogfa.com/post/32، (11/06/1399).
[10] URL 5: http://radiofarhang.ir/ChannelNewsDetails/?m=060001&n=103015 (access date: 1399/06/11).
[11] واحدی، آرمان، (1399)، مکتب و نظریه هنری آرمانیسیسم (بخش اول): مکتب هنری خلق شده در سال 2020 و تأثیرات آن بر هنرهای مختلف اعم از معماری، موسیقی، نقاشی و سایر گرایش های هنری، نخبگان علوم و مهندسی، سال پنجم(3)، 168-159.
[12] واحدی، آرمان، (1399)، مکتب و نظریه هنری آرمانیسیسم (بخش سوم): آفرینش و نهاد جدیدترین مکتب و نظریه هنری در قرن 21 و اثرگذاری آن بر تمامی رشته های هنری، مهندسی و علوم گوناگون، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی-دانشگاه آمستردام هلند، برگزارکننده انجمن مهندسی و تکنولوژی لندن انگلستان، 22-1.
[13] صنمی، علی اصغر، (1381)، فلسفه های پوزیتیویسم باور ها و ارزش ها، نشریه حوزه، سال نوزدهم(109 و 110)، 410-387.
[14] فنائی، محمد، (1369)، تأملی در پوزیتیویسم منطقی، نشریه کیهان اندیشه، سال ششم(34)، 103-93.
[15] صنمی، علی اصغر، (1381)، فلسفه های پوزیتیویسم باور ها و ارزش ها، نشریه حوزه، سال نوزدهم(109 و 110)، 410-387.
[16] فنائی، محمد، (1369)، تأملی در پوزیتیویسم منطقی، نشریه کیهان اندیشه، سال ششم(34)، 103-93.
[17] URL 6: https://fa.wikipedia.org/wiki/متافیزیک (access date: 1399/06/11).
[18] حسینی شاهرودی، سید مرتضی، (1382)، معرفی و نقد پوزیتیویسم منطقی، نشریه آموزه های فلسفه اسلامی، سال سوم(2 و 3)، 174-127.
[19] نگارنده.
[20] علیا، مسعود، (1395)، جایگاه امیر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن، نشریه پژوهش های فلسفی، سال دهم(18)، 109-95.
[21] Dufrenne, Mikel, The Phenomenology of Aesthetics Experience, trans. Edward Casey, Evanston: Northwestern University Press, 1973.
[22] علیا، مسعود، (1395)، جایگاه امیر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن، نشریه پژوهش های فلسفی، سال دهم(18)، 109-95.
[23] URL 7: https://fa.wikipedia.org/wiki/فلسفه_هگل (access date: 1399/06/11).
[24] Dufrenne, Mikel, The Phenomenology of Aesthetics Experience, trans. Edward Casey, Evanston: Northwestern University Press, 1973.
[25] علیا، مسعود، (1395)، جایگاه امیر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن، نشریه پژوهش های فلسفی، سال دهم(18)، 109-95.
[26] نگارنده.
[27] URL 8: https://fa.wikipedia.org/wiki/اگزیستانسیالیسم (access date: 1399/06/11).
[28] مردانی نوکنده، محمدحسین، (1381)، مبانی اگزیستانسیالیسم، نشریه کیهان فرهنگی، شماره 195.
[29] URL 9: https://rasekhoon.net/article/show/1394609/رابطه-فلسفه-اگزیستانس-با-هنر-ادبیات-و-روان-شناسی (access date: 1399/06/11).
[30] URL 10: https://fa.wikipedia.org/wiki/کوبیسم (access date: 1399/06/11).
[31] URL 11: https://rasekhoon.net/article/show/1394609/رابطه-فلسفه-اگزیستانس-با-هنر-ادبیات-و-روان-شناسی (access date: 1399/06/11).
[32] نگارنده.
[33] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان)، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[34] هایدگر، مارتین، (1390)، سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیا شهابی، چاپ 4، تهران: نشر هرمس.
[35] کوکلمانس، یوزف .ی، (1382)، هایدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان: نشر پرسش.
[36] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان) ، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[37] یانگ، جولیان، (1384)، فلسفه هنر هایدگر ، ترجمه امیر مازیار، چاپ 1، تهران: نشر گام نو.
[38] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان) ، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[39] کوکلمانس، یوزف .ی، (1382)، هایدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان: نشر پرسش.
[40] URL 12: https://ipaintings.com/vincent-van-gogh-paintings-shoes-2 (access date: 1399/06/11).
[41] گلندینینگ، سیمون، (1381)، فلسفه هنر هایدگر، ترجمه شهاب الدین عباسی، سال 1، نشریه سروش اندیشه.
[42] URL 13: http://www.iricap.com (access date: 1399/06/11).
[43] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان) ، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[44] کوکلمانس، یوزف .ی، (1382)، هایدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان: نشر پرسش.
[45] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان) ، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[46] کوکلمانس، یوزف .ی، (1382)، هایدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان: نشر پرسش.
[47] فرح، رامین، (1391)، هنر؛ تنها راه نجات (نگاهی به فلسفه هنر هایدگر و نسبت آن با اندیشه متفکران مسلمان) ، نشریه مشرق موعود، سال ششم(21)، 26-5.
[48] نگارنده
- صفحات : 13-32
-
دانلود فایل
( 1.14 MB )