-
آرشیو :
زمستان 1402
-
کد پذیرش :
1454
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محمد سعید موسایی باغستانی، اسماعیل رأفت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف تحقیق بررسي تاثير اشتراك الگوها و مواد اوليه در هنر صنايع دستی استان های هرمزگان و سيستان و بلوچستان است. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه پژوهش خبرگان صنایع دستی در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان هستند که تعداد 77 نفر انتخاب شد، روش نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس هدفمند بود که 11 نفر از الگوها و مواد اولیه سایر استان ها استفاده نمی کردند که جامعه نمونه به 66 نفر کاهش پیدا کرد. روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و میدانی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت سنجش روایی سوالات، ابتدا پرسشنامه بین چند تن از متخصصان توزیع شد و پس از رفع ایرادات بین جامعه نمونه توزیع شد و جهت سنجش پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار پایایی سوالات برابر 0.812 بود که نشان از پایایی سوالات داشت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss نسخه 21 استفاده شد که طبق یافته های حاصل از پژوهش استفاده از اشتراک الگوها و مواد اولیه موجب افزایش خلاقیت و کیفیت و جذابیت هنر صنایع دستی می شود. اشتراک الگوها به معنای انتقال و تبادل الگوها و طرحها است و مواد اولیه استفاده شده نیز نقش حیاتی در خلق آثار دارد که می توان نتیجه گرفت اشتراک الگوها و استفاده از مواد اولیه متنوع در این هنر، نقشی مهم در ایجاد تنوع و بارزی در آثار دارد. هر منطقه و فرهنگ منابع و مواد اولیه خاص خود را داراست و استفاده از مواد اولیه مناسب با شرایط جغرافیایی و فرهنگی منطقه، به تنوع و بارزی در آثار هنری منجر میشود.
-
لیست منابع :
[1] افشار سیستانی، ایرج (1387). شناخت استان هرمزگان، تهران: هیرمند
[2] پیله فروش، ربابه خاتون و کیانی سلمی، صدیقه (1395). نقش صنایع دستی در کارآفرینی فارغ التحصیالن رشته صنایع دستی دانشگاه کاشان، جلوه هنر، دوره، 8 شماره، 2-55 .68
[3] جلالی، منصور (1387). بندرعباس در گستره تاریخ و زبان، تهران: دعوت
[4] حاجی علی محمد زرگر، آرزو ( 1396). مطالعه ریخت شناسی سفالینه های بومی هرمزگان و گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع دستی، البرز: دانشگاه هنر، پردیس بین المللی فارابی
[5] دادور، ابوالقاسم؛ افضلطوسی، عفت السادات و پزشکزاد، منصوره (1401). آسیب شناسی صادرات صنایع دستی ایران در شرایط تحریم، جلوه هنر، دوره 14 شماره،3 .20-7
[6] زنده دل، حسن و دستیاران (1397). مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی: استان گیلان (جلد ،22)، تهران: ایرانگردان.
[7] سایت استانداری سیستان و بلوچستان
[8] سایت رسمی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان
[9] سایت رسمی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان
[10] Ajó, D., Elettivo, G., Fenzi, F., Cesaro, S., & Tegani, S. (2019). The Colored Chemistry., 11, 07-13. https://doi.org/10.23738/CCSJ.110201.
[11] Bełkot, M., Silva, A., Lima, R., & Machado, G. (2023). Towards Archaeological Printmaking. IMPACT Printmaking Journal. https://doi.org/10.54632/22.7.impj12.
[12] Bhoj, R. (2022). An intensification of sustainable eco-friendly sisal fiber crafts in healthcare industry. CARDIOMETRY.
[13] Cirakoglu, H. (2018). Hand arts and industrial design. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences.
[14] Ezra, P., & Duffy, L. (2022). Promoting the Tourist Experience Economy in LEDCs Through Authentic Fair-Trade Handicrafts. Advances in Hospitality, Tourism, and the Services Industry. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8775-1.ch017.
[15] Fatt, B., & Bakansing, S. (2016). An Alternative Raw Material in Handicraft-Making by Using The Oil Palm Fronds: A Community Based Tourism Exploratory Study at Kota Belud, Sabah. Tourism, Leisure and Global Change, 1, 25-37.
[16] Gali, V., & Anjaneyulu, K. (2022). Impact of Operational Constraints on Quality and Productivity of Handloom Products. International Journal of Management and Humanities. https://doi.org/10.35940/ijmh.g1453.038722.
[17] Hidayat, J., Tjakra, G., Darmawan, R., & Dharmawan, C. (2018). Hybrid Design Model in Cross Cultural Collaboration: Case Study - Contemporary Bamboo-Ceramic-Batik-Silver Crafts Made by Indonesian and Japanese Artists. https://doi.org/10.5220/0008885703940399.
[18] Hosking, S., & Scott, M. (2022). Craft fields and the temporal structures of quilting. International Journal of Cultural Studies, 25, 706 - 723. https://doi.org/10.1177/13678779221094849.
[19] Kebede, A. (2018). Opportunities and Challenges to Highland Bamboo-Based Traditional Handicraft Production, Marketing and Utilization in Awi Zone, Northwestern Ethiopia., 4, 57-67. https://doi.org/10.20431/2454-7654.0404005.
[20] Minardi, M. (2019). Giulio Maresca. “Between ‘Early’ and ‘Late’ Iron Age in south-eastern Iran: notes on the possibility to evaluate the ‘Achaemenid impact’ on the area”. Abstracta Iranica. https://doi.org/10.4000/abstractairanica.48097.
[21] Nasyrov, R., Lopatin, V., & Lunin, B. (2016). Internal Friction in Quartz Glass Made Using Natural and Synthetic Raw Material. Glass and Ceramics, 72, 437-440. https://doi.org/10.1007/s10717-016-9805-z.
[22] Pierantoni, L. (2018). The Heritage Value of the Craft Sector in Fast-Growing Cities., 289-297. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61988-0_22.
[23] Renu, A. (2018). Digitalisation: An Aid in Marketing of Handicrafts. Journal of emerging technologies and innovative research.
[24] Taskiran, N., & Bolat, N. (2016). Visual discourse of the clove: An analysis on the Ottoman tile decoration art. International Journal of Research In Business and Social Science, 1, 18-28. https://doi.org/10.20525/IJRBS.V1I1.54.
[25] Yu, F. (2014). Enhancing the Inheritance and Utilization of Regional Culture Resources in Art Design Teaching. https://doi.org/10.2991/icelaic-14.2014.115.
[26] Zhao, L., & Wu, J. (2021). Visual Performance Application of Gelled Patterning and Gilding Based on the Dynamic Theory of Visual Perception. 2021 2nd International Conference on Intelligent Design (ICID), 335-338.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اشتراک، الگو، مواد اولیه، هنر صنایع دستی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 17-32
-
دانلود فایل
( 2.14 MB )