-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
1424
-
موضوع :
سایر موضوعات مرتبط
-
نویسنده/گان :
| زهرا قاسمی، محمد زارع، لیلا هوشیار، حبیبه رستمی، حمیدرضا میکائیلی، محمدرضا نیک منش
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
آموزش و پرورش، یکی از رکنهای اصلی دنیای امروزی میباشد که باید بسیار به آن توجه نمود. اهمیت به یادگیری دانشآموزان یکی از برنامههای اصلی آموزشوپرورش و توجه به دانشآموزان از همان زمان بدو ورود به مدرسه بسیار حائز اهمیت میباشد. یکی از شاخصهایی که در یادگیری دانشآموزان بسیار تأثیرگذار است، تقویت دلبستگی دانشآموزان به مدرسه است. یکی از عوامل تأثیرگذار در تقویت دلبستگی، طراحی مناسب و بهینه¬ی فضای حیاط مدارس می باشد که باید متناسب با سن دانشآموزان، علم معماری و روانشناسی به آن توجه نمود. هدف از این پژوهش بررسی اثر طراحی مناسب و بهینه¬ی فضای حیاط مدارس ابتدایی شهرستان فسا برافزایش دلبستگی دانشآموزان می باشد؛ که با بررسی 5 دبستان دولتی و غیرانتفاعی به این نتیجه دست یافتیم که توجه به فضای محیط،فضای سبز وفضای بازی می تواند بیشترازفضای فعلی موردتوجه قرارگیرد. همچنین باآگاهی بیشتر مسئولان محترم مدارس درمورداهمیت فضای خودشکوفایی حیاط مدارس میتوان علاقه ودلبستگی دانش آموزان به محیط مدرسه را افزایش داد.
-
لیست منابع :
[1] میرزاجانی سنگری، ف.، کریمی آذر، ا. ،طراحی مدرسه ابتدایی با رویکرد افزایش حس دلبستگی به مکان (نمونه موردی: دبستان ابتدایی پسرانه رشت)،اولین همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری و شهری، زنجان، 1398.
[2] Jack G. Place matters: The significance of place attachments for children's well-being. British Journal of Social Work, 40(3): 755-771,2010.
[3] Soheili F. Karimi R. Avazpour B. M.E. Sepasgozar, S. The Effect of Place Attachment on Educational Efficiency in Elementary Schools. In Smart Cities and Construction Technologies. IntechOpen,2020.
[4] Oldfield J. Humphrey N. Hebron, J. The role of parental and peer attachment relationships and school connectedness in predicting adolescent mental health outcomes. Child and Adolescent Mental Health, 21(1): 21–29, 2016.
[5] Kudryavtsev A. Krasny M E. Stedman R C. The impact of environmental education on sense of place among urban youth. Ecosphere, 3(4): art29.2012.
[6] Cumming F. Nash M. An Australian perspective of a forest school: shaping a sense of place to support learning. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 15(4): 296–309, 2015.
[7] Khozaei F. Hassan A S. Khozaei Z. 2010. Undergraduate Students’ Satisfaction with Hostel and Sense of Attachment to Place: Case Study of University Sains Malaysia. American Journal of Engineering and Applied Sciences, 3(3): 516–520,2010.
[8] Argan M. Sabri K. Argan M T. Akyildiz M. Korkmaz T. Relationship between place attachment and event satisfaction: A study on university students. Journal of Sport and Social Sciences, 2(2): 1–15,2015.
[9] Stiwich K D. McCunn, L J. Dayal C . Woolly Stories: An Art-Based Narrative Approach to Place Attachment. Engaged Scholar Journal: Community-Engaged Research, Teaching, and Learning, 5(2): 245–253,2019.
[10] Javan Forouzande A. Matlabi G. The sense of belonging to the place and its constituent elements. Journal of City Identity, 8:27-37, 2011.
[11] Lewicka M. Rowiński K. Iwańczak B. Bałaj B. Kula A M. Oleksy T et al. On the essentialism of places:2019. Between conservative and progressive meanings. Journal of Environmental Psychology. 65:101318, 2019.
[12] Dazkir SS. Place meaning, sense of belonging, and personalization among university students in Turkey. Family and Consumer Sciences Research Journal, 46(3):252-266, 2018.
[13] فیضی اصل، س، ر. برنجی، ش. همت¬جو، ع. تدوین ضوابط و معیارهای طراحی منظر محوطه باز مدازس ابتدایی. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ذفتر فنی و تحقیقات. 1390.
[14] Fägerstam E. Samuelsson J. Learning arithmetic outdoors in junior high school – influence on performance and self-regulating skills. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 3-13, 2012.
[15] Due C. Riggs D. Freedom to Roam? Use of Schoolyard Space in Primary Schools with New Arrivals Programs. International Research in Early Childhood Education, 2(1): 1-16, 2011.
[16] Dillon J. Morris M. O’Donnell L. Reid A. Rickinson M. Scott W. Engaging and Learning with the Outdoors – The Final Report of the Outdoor Classroom in a Rural Context Action Research Project. National Foundation for Education Research, 2005.
[17] Rickinson M. Dillon J. Teamey K. Morris M. Choi Y M. Sanders D. Benefield, P. A Review of Research on Outdoor Learning, National Foundation for Educational. Research and King’s College London, 2004.
[18] Higgins P. Nicol R. Beames S. Christie B. Scrutton R. Outdoor Learning Education and Culture Committee: Moray House School of Education, University of Edinburgh, 2013.
[19] دهشیری، پ. طراحی دبستان دخترانه در شهر یزد (با تاملی بر ارتباط مطلوب میان فشاهای آموزشی و حیاط). پایان نامه کارشناسی ارشد، 1394.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
طراحی بهینه ی فضا، حیاط مدرسه، دلبستگی دانش آموزان، فسا.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 32-40
-
دانلود فایل
( 525.29 KB )