-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
1421
-
موضوع :
مهندسی معماری
-
نویسنده/گان :
| معصومه حاجی زاده، سعید نوروزیان ملکی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
شرایط زندگی امروز باعث جدایی کودکان از طبیعت و سلب تجربه تعامل با آن شده است. این مساله، بر قابلیت مراقبت از طبیعت در آینده تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر، شناخت مولفه-های دارای اهمیت از دیدگاه متخصصان در درک ارزش طبیعت به عنوان بستر طبیعی تعامل کودک در حفاظت از بوم و راهبردی موثر بر دیدگاه و رفتار کودکان نسبت به نقش طبیعت است تا زمینهساز توجه به محیطزیست و حفاظت از آن در بزرگسالی شود. در این راستا، تلاش شده است با بکارگیری مولفه¬های موثر در تعامل کودک و طبیعت توسط طراحان و معماران منظر، نگرش کودکان نسبت به طبیعت و حفاظت از آن تقویت شود. ابتدا چارچوب نظری بر اساس تحلیل محتوای منابع گردآوری شده از مطالعات تدوین، سپس مولفههای تاثیرگذار استخراج و دستهبندی و در مرحله بعد پرسشنامه محقق ساخته طراحی و در میان متخصصان معماری منظر، روانشناسی محیطی و محیطزیست دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی و علم و صنعت ایران توزیع گردید. مولفههای مؤثر بر اساس دیدگاه متخصصان در هر دسته شناسایی و اولويتبندي شدند. یافتهها نشان داد که در بین مولفههای منظر و محیطزیست، حفاظت از پوشش گیاهی، احترام و حمایت از طبیعت، مسئولیت در برابر طبیعت، اهمیت و درک طبیعت، صرفهجویی در مصرف انرژی، بازیافت و اهمیت آن برای طبیعت، اخلاق محیطزیستی، نگرش مثبت و آموزش محیطی، در میان مولفههای کالبدی وجود بدنههای آب، ارتباط و دسترسی به طبیعت، تعامل با موجودات زنده، بافت محیط طبیعی، فرم و رنگ و در مولفههای اجتماعی بازیپذیری، یادگیری خودانگیخته، تجربه مستقیم و آزادی تاثیر بسزایی در حفاظت از بوم توسط کودکان دارند.
-
لیست منابع :
[1] Louv, R. (2008). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Chapel Hill, NC: Algonquin Books.
[2] Grinde, B., & Patil, G. G. (2009). Biophilia: does visual contact with nature impact on health and well-being?. International Journal of Environmental Research and Public Health, 6(9), 2332-2343. doi:10.3390/ijerph6092332
[3] Tabatabaian, M., Abbasalizadeh Rezakolai, S., & Fayaz, R. (2017). The Effect of Natural Environment on Children’s Creativity. Armanshahr Architecture & Urban Development, 9(17), 91-102. (In Persian)
[4] Kahn, P. H., Weiss, T., & Harrington, K. (2020). Child-nature interaction in a forest preschool. Research handbook on childhoodnature: Assemblages of childhood and nature research, 469-492.
[5] Wilson, R. A. (2012). Nature and young children: Encouraging creative play and learning in natural environments (2nd ed). Abingdon, Oxon; New York: Routledge. doi:10.4324/9780203940723
[6] Dowdell, K., Gray, T., & Malone, K. (2011). Nature and its influence on children’s outdoor play. Journal of Outdoor and Environmental Education, 15(2), 24-35. doi:10.1007/BF03400925
[7] Frost, J. L., Wortham, S. C., & Reifel, R. S. (2008). Play and child development. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Merrill Prentice Hall.
[8] Curtis, D., & Carter, M. (2014). Designs for living and learning: Transforming early childhood environments. St Paul, MN: Redleaf Press.
[9] Nabhan, G. P., Trimble, S., & Burke, B. M. (1996). The geography of childhood: Why children need wild places. Population and Environment, 17(5), 437.
[10] Azimi, B. (2016). Launching the Child and Nature Foundation. Sabzineh Magazine, 1(188). (In Persian)
[11] Byrd, R. K., Haque, M. T., Tai, L., McLellan, G. K., & Knight, E. J. (2007). Designing a children's water garden as an outdoor learning lab for environmental education. Applied Environmental Education and Communication, 6(1), 39-47. doi:10.1080/15330150701319859
[12] Hammond, S. W., & Herron, S. S. (2012). The natural provenance: Ecoliteracy in higher education in Mississippi. Environmental Education Research, 18(1), 117-132. doi:10.1080/13504622.2011.583982
[13] Ashayer, H. (2016). Launching the Child and Nature Foundation. Sabzineh Magazine, 1(188). (In Persian)
[14] Day, C. (2007). Environment and Children – Passive Lessons from the Everyday Environment. Architectural Press.
[15] Van Truong, M., Hosaka, T., & Nakabayashi, M. (2022). How to encourage parents to let children play in nature: Factors affecting parental perception of children's nature play. Urban Forestry & Urban Greening, 127497. doi:10.1016/j.ufug.2022.127497
[16] Amid, H. (2014). Farhang-i Farsi 'Amid (44th ed). Amirkabir Publishing House. Tehran. (In Persian)
[17] Koopaei, A. (2014). Environmental Management System ISO 14001. Journal of Daneshe Nama, Isfahan Engineering Organization, 130(3), 77-80. (In Persian)
[18] Steiner, F. R. (2012). The living landscape: an ecological approach to landscape planning. Island Press.
[19] Seyedkalal, S., & Pourdihimi, S. (2012). Landscape space: Integration of Culture and Nature, Journal of Housing and Rural Environment. 31(138), 17-28. (In Persian)
[20] Taghvaei, S. H. (2012). Landscape Architecture - An introduction to Theory and Meanings. Shahid Beheshti University Press, Tehran. (In Persian)
[21] Motloch, J. L. (2000). Introduction to landscape design. John Wiley & Sons.
[22] Korhonen, J., & Seager, T. P. (2008). Beyond eco‐efficiency: a resilience perspective. Business Strategy and the Environment, 17(7), 411-419. doi:10.1002/bse.635
[23] Andrzejewski, A. (2001). Topics in Architectural History. Elvehjem Museum of Art.
[24] Rapoport, A. (2005). The meaning of built environment. Translated by: F. Habib, Urban Planning and Processing Publications, Tehran. (In Persian)
[25] https://natural.doe.ir/portal/home
[26] Kaviani, H., & Nasr, N. (2018). Factors Affecting the Effectiveness of Environmental Education in Iran; A Research Synthesis of Findings. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 10( 4), 109-141. (In Persian)
[27] Hojati Sayah, M. Khodabakhshi Koolaee, A. (2016). Effectiveness of environmental education group on environmental attitude and increasing environmental awareness among the female students in Tehran. Journal of Pediatric Nursing, 2(3), 1-8. (In Persian)
[28] Taghvaei, S. H. (2007). Oasis: Ecological and Sustainability Aspect in Processing Environment and Landscape. Soffeh, 16(45), 6-23. (In Persian)
[29] Geist, M. R. (2010). Using the Delphi method to engage stakeholders: A comparison of two studies. Evaluation and Program Planning, 33(2), 147-154. doi:10.1016/j.evalprogplan. 2009.06.006
[30] Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334. doi:10.1007/BF02310555
-
کلمات کلیدی به فارسی :
طبیعت، کودکان، منظر بوم¬گرا، حفاظت، محیطزیست.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 10-22
-
دانلود فایل
( 499.19 KB )